Mercury F115 ELPT/EXLPT EFI CT

"Ingen är tåligare. Eller effektivare."

Finjusterad för maximal acceleration och respons från gasreglage.

Tystare än konkurrenterna.

Mercury 115 FourStroke är tystare än konkurrerande 115 hk fyrtaktare över hela varvtalsregistret.

    • Vid tomgångskörning är Mercury fyra decibel tystare än konkurrenterna – den konkurrerande utombordaren är 25 % mer högljudd.
    • Under marschhastighet när samtal mellan personerna i båten normalt sker genererar den konkurrerande utombordaren nästan 15 % mer buller.
    • Vid full gas är Mercury-motorn mer än åtta decibel tystare – konkurrenten är 50 % mer högljudd.

Tester utförda av personal vid Mercury PD&E NVH i Mercury Marines halvekofria kammare (ljudlabb).

Motrotation.

Tycker du om att åka på öppet hav men vill inte köpa en stor båt? För första gången erbjuder Mercury en 115 hk FourStroke med vänstergående propeller. Två av dessa mellanklassmonster på din akterspegel ger manövrerbarhet och ser till att du tar dig hem som dubbla motorer med fler hästkrafter gör men till ett pris som är snällare mot plånboken. Till skillnad från konkurrerande dubbla 115 hk-motorer är de dubbla 115 Mercury FourStroke-motorerna Command Thrust-modeller med propellrar i V6-klass, som t.ex. Enertia-serien, för att leverera bättre acceleration och bättre kontroll över båten i hård sjö. Vänstergående motorer för dubbelmontage endast mot offert.

*Finns endast på 115 hk.

Kraftfull och effektiv.

Mindre vikt och större slagvolym betyder att Mercurys nya’75–115 FourStroke-motorer genererar vridmoment i överflöd och omedelbar kraft. Eftersom de inte måste arbeta lika hårt som tyngre motorer eller de med lägre slagvolym gör dessa motorer att båtar planar ut snabbare, accelerera bättre och ger optimal bränsleeffektivitet i marschfart.

Lätt och bränsleeffektiv.

Mercurys världskända ingenjörsteam har byggt in fantastisk kraft i dessa lättare, kompakta, fyrcylindriga motorer med enkla överliggande kamaxlar. 115 hk-motorn väger drygt 9 kg mindre än sin närmaste fyrtaktskonkurrent, vilket gör den till världens lättaste utsläppssnåla utombordare i sin effektklass.

Specifikationerna för torrvikt avser den lättaste modellen. Jämförelsevikter refererar till basmotorer utan olja, propeller eller påmonterad styrcylinder. Vikterna utgår från specifikationerna i användarmanualerna.

Större fotavtryck.

Den större Command Thrust-växelhuset lämnar ett större fotavtryck på vattnet, vilket ger mer kraft för att kontrollera din båt. Den större torpeden kan i kombination med en propeller med större diameter enklare lyfta en tung båt i rätt plan och hålla den där vid lägre hastigheter, utan att detta påverkar topphastigheten.

Bekymmersfritt.

Samma livstidsunderhållsfria ventildrivningsdesign som finns i våra 150 FourStroke-motorer, gör 75–115 hk FourStroke-utombordarna otroligt hållfasta.

Mjukare än konkurrenterna.

Mercury 115 FourStroke avger mindre vibrationer och går mjukare genom vattnet än konkurrerande 115 hk fyrtaktare.

  • Vid tomgångskörning framåt är Mercurys vibrationsnivå i förarsätet upp till 50 % lägre än med den konkurrerande utombordaren.
  • I akterspegeln avger den konkurrerande utombordaren nästan fem gånger mer vibrationer än Mercury-motorn, både i marschhastighet och vid full gas.
  • Tester utförda av personal vid Mercury PD&E NVH på Mercury Marines testplats och med motorerna monterade på en 2013 års Bayliner 170.

Motorfakta

Längd:
F115 ELPT EFI CT
508 mm
F115 EXLPT EFI CT
635 mm
Vikt:
F115 ELPT EFI CT
165 kg
F115 EXLPT EFI CT
175 kg
Effekt:
115 hk
Maxvarv:
5000 - 6000 RPM
Startsystem:
Elektriskt
Bränsletank:
Ingen tank
Cylindrar:
4
Cylindervolym:
2100 cc
Reglage:
Reglagebox
Oljemängd:
5,00 l
Växlar:
F-N-R